domingo

Reflexions sobre les activitats realitzades a l’aula i la participació a classe



I. 


Una de les primeres activitats que hem realitzat ha estat la construcció d’un puzzle, sense comunicar-nos de forma verbal. En aquest context, es posa de relleu la impossibilitat de relació humana sense comunicació. Dit d’una altre manera,  tota relació humana que no opti per una forma democràtica de comunicació comporta actituds de domini. Així, en la impossibilitat de comunicar-nos, l’instint de superació individual de les dificultats ens fa tendir a trobar solucions imposades. Aquest fet, redunda amb la incapacitat personal – més acusada en alguns casos que d’altres – de tenir actituds: d’espera, paciència i respecte. De fet, activitats com aquesta demostren que és més necessari que mai, davant la proliferació de conflictes, cultivar aquestes dues perspectives. 

Per una banda, tot el que té a veure amb fomentar formes de comunicació el més acurades i sofisticades possibles. És a dir, no ens serveix qualsevol tipus de comunicació, basada en formes poc elaborades de transmissió d’informació, recursos expressius, etc. Sinó tot el contrari, en un context on els reptes comunicatius esdevenen creixents és més important que mai educar i transmetre una sèrie de competències que perfeccionin les  nostre formes comunicatives. En aquest sentit, hem de fomentar, educativament, el desenvolupament dels nostres alumnes perquè esdevinguin bons oradors; és a dir, que transmetin de forma clara i assertiva missatges rellevants. 

D’altra banda, quan la comunicació, malgrat aquest èmfasi de millora, no permet solucionar les dificultats de relació, hem d’optar per tota una sèrie de competències que van associades al que anomenen actituds passives; com per exemple: respecte, atenció, paciència, etc. Aquestes actituds són importants davant les situacions en les que la comunicació té dificultats per realitzar-se de forma exitosa, o bé, l’interlocutor no demostra ni la predisposició ni la capacitat d’establir una comunicació competent. 

Finalment, com veiem, aquesta activitat ens ha permès reflexionar sobre la necessitat d’enfocar educativament la qüestió de la “ Comunicació “ com un dels temes fonamentals al voltant del qual treballar tot un seguit de competències transversals, que al nostre entendre, són imprescindibles a l’hora d’afrontar la gestió positiva de conflictes. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario