viernes

Guió de mediació



A continuació exposarem el guió de mediació que varem elaborar individualment i amb el qual hem guiat les nostres simulacions de mediació a l'aula. Amb aquest guió personal és pretenia no només reforçar l'aprenentatge del procediments i les seves fases; sinó també, comptar amb un instrument propi que facilités i naturalitzés el propi desenvolupament, com a mediadors, en el procés.


A) Presentació del procés de mediació i explicació del procediment general.

1. Discurs d’obertura dels mediadors.

Gràcies per ser aquí, Jo sóc Diego López ( en el cas que hi hagués un segon mediador també dirà el seu nom[1] ). Si no els molesta a partir d’ara els tractaré de tu, per tal de que la conversa sigui més fluida[2] . Hi estan d’acord? “

“ En aquest procés seré el vostre mediador per tal d’ajudar a resoldre el problema que teniu. “

2. Preguntar els noms

“ Quin són els vostres noms “ - tot mirant a una part  i just després a l’altra ).

“ Primer de tot establirem les normes i principis que regeixen un procés de mediació “

3. Insistir en el caràcter voluntari i confidencial de la mediació; així com, la neutralitat del mediador.

4. Explicació del procediment

“A continuació us preguntaré a cada un de vosaltres la vostra versió del que ha ocorregut. Aquesta informació la necessito només com a mediador per entendre bé la naturalesa del problema. És convenient que en aquesta exposició no us interrompeu entre vosaltres i seria preferible que anotéssiu aquelles aspectes que no hi esteu d’acord o voleu puntualitzar per parlar-ne després en el respectiu torn d’intervenció. “

Un cop hagueu exposat les respectives versions del que ha passat. Revisarem el que s’ha dit per tal d’identificar aquells elements o successos amb els que no coincidiu i generen el conflicte. A més, us demanaré en qualsevol moment aclaracions sobre el que m’expliqueu per tal d’entendre-ho correctament. Totes les notes que prengui s’utilitzaran única i exclusivament en aquestes sessions i un cop finalitzat el procés es destruiran.”

“ Intentarem acostar posicions per tal que, en la mesura del possible, vosaltres mateixos arribeu a acords. Tot i que us recordo que no hi esteu obligats. Si es produeix un acord, el posarem per escrit i el signarem com a compromís de futur “

“ Si en algun moment alguna de les parts necessita parlar amb mi o considerem que seria útil una reunió per separat amb cada una de les parts, us proposarem reunions privades. Tot el que es digui en les reunions privades serà completament confidencial entre la part i el mediador. Aquestes reunions es realitzaran, si estem tots d’acord, per tal d’aclarir qüestions puntuals tals com: considerar nova informació, discutir opcions plantejades, calmar els ànims o plantejar la viabilitat de l’acord; així com, desencallar i reorientar el procés en el cas que es produeixin situacions d’estancament o incomunicació. “


5. Acordar uns principis bàsics de respecte i honestedat  

“ A partir d’ara necessito confirmar la vostra predisposició a:

            · Ser el màxim de respectuosos i educats en el procés, a l’hora d’adreçar-vos       tan a l’altre part com a mi – el         mediador.

            · Comprometre-us honestament a intentar resoldre el conflicte, amb la major      equitat possible per ambdues         parts

            En el cas que hi estigueu lliurement d’acord, continuarem amb el procés. “

 6. Un cop aclarit el procediment general i els principis bàsics.

“ Us vull felicitar per haver escollit un procés de mediació com a solució del vostre conflicte. Tingueu en compte que la vostra elecció és la més constructiva i més valenta, es relativament fàcil no voler resoldre els problemes o resoldre’ls de qualsevol manera: negativa, agressiva, etc. Ser capaç d’entrar en un procés de mediació, més enllà del resultat de la mateixa, us farà créixer com a persones i sereu més hàbils a l’hora de comunicar-vos i establir relacions positives amb altres persones “.

 “ A partir d’ara us demanaria que tot i tenir en compte el que hem  acordat, us expresseu lliurement i jo intentaré ajudar-vos a que trobeu per vosaltres mateixos una bona solució al què us ha passat “

B) Explica’m

7. Exposició de les posicions

“ En aquest moment us demano que de forma lliure i voluntària m’expliqueu el que ha ocorregut des del vostre punt de vista. M’interessa que tingueu en compte:

                        · Els fets
                        · Com us heu sentit “
                       
“ Qui vol començar? “

 Cada part, per torns explica el que ha ocorregut.

“ Voleu afegir alguna cosa més? “

Es prenen notes del que exposa cada part, tot destacant-ne els nuclis del conflicte.


c) Aclarir el problema

8. En aquest moment el mediador intenta aclarir els detalls de les exposicions personals anteriors de les dues parts. Així, pregunta pels detalls del que s’ha dit, tot parafrasejant el que ha dit cada part i buscant, constantment, la confirmació del què s’ha entès a la part corresponent.

“ Si ho he entès bé, el que ha passat segons tu és .... i m’has dit que t’has sentit ....és correcte? “


9.És important recalcar el que s’ha dit tot atribuint-ho a qui ho ha dit. En altres paraules, hem d’aconseguir que cada part s’atribueixi/responsabilitzi de les seves pròpies paraules i la versió exposada, tot retornant la informació amb preguntes mirall.

“ Tu penses ....?”
“ En la teva opinió...?”
“ Tu t’has sentit...?”

Algunes tècniques a utilitzar són:

  • Parafrasejar
  • Preguntes mirall
  • Resumir i reformular la informació
  • Confirmació constant de la informació

10.També és important aclarir la dimensió emocional i afectiva que comporta el conflicte amb preguntes com:

  • “ Com t’has sentit? “
  • “ Què és el que més t’ha molestat? “
  • “ Quin sentiments et provoca la situació? “
           
11. Fomentar l’empatia mitjançant l’exposició dels fets i sentiments de la part contraria. Posar-se al lloc de l’altre.

“ Em podries explicar en les teves paraules la posició de l’altre part? “
“ Com creus que s’ha sentit l’altre part? “
“ Com creus que et sentiries si et passes el que li ha passat a l’altra part? “

12. El mediador resumeix l’exposició de cada part. Aquest resum  per part del mediador permet que l’altre part escolti per segona vegada, i de forma ordenada, la versió de l’altre part.

“ Si ho he entès bé, el que ha passat segons tu és .... i m’has dit que t’has sentit ....és correcte? “



d) Proposar solucions

13. Intentar identificar els interessos fonamentals de cada part, més enllà de les seves posicions. Aquesta identificació s’ha de realitzar mitjançant preguntes obertes que permetin copsar el màxim d’informació possible sobre què pensa cada part. Enquadrar el conflicte suposa tenir en compte:
                       
  • Quina perspectiva de resolució justa té cada part.
  • Quin tipus de relació volen tenir en el futur.
  • Els costos de la negociació/resolució són menors o majors que els del conflicte .
  • Enfocar la situació des de la hipòtesi i el condicional.
  • Intentar establir punts en comú i eixos de cooperació.
  • Què pot acceptar cada part i que no.
  • Establir mínims irrenunciables i màxims satisfactoris.
  • Com s’imagina cada part la solució o una solució possible.
  • Quina valoració en fa de la solució que proposa l’altre part.
  • Quins sentiments els hi provoca les solucions o alternatives apuntades.
  • Convé tenir en compte o no a terceres persones.

14. Establir els nuclis centrals del conflicte per tal de generar propostes de solució. L’establiment dels nuclis del conflicte i els aspectes que més dificulten la resolució, s’ha de realitzar, per part del mediador, amb la màxima cura a la neutralitat i objectivitat possible.

15. Transformar els interessos individuals en reclamacions comuns per tal de fomentar un enfocament cooperatiu de la resolució del conflicte.

“Com creus que ho podríem resoldre tenint en compte els interessos expressats per l’altre part? “

16. Explorar punt per punt tots aquells elements en discussió, per tal de trobar propostes acceptables per a cada part. Aquesta exploració s’haurà de fer, prioritàriament, amb un intercanvi dialògic entre el mediador i cada part. En aquest punt, crucial, esbrinarem la predisposició real de cada part per tal d’arribar a un acord, en la mesura que demostrin una predisposició a canviar de focus i enquadrar el conflicte.

“ Quina solució se t’acut per resoldre/millorar la situació? “
“ Estaries disposat a cedir/acceptar en .... si l’altre part cedeix/accepta.... ? “

17. Anotar totes les alternatives de solució, així com els criteris de satisfacció que mostren cada part al respecte d’aquestes. És important insistir amb la necessitat que cada part exposi sincerament el que està disposat a acceptar i el que no. No importa que a priori les solucions aportades no semblin realitzables o no puguin ser acceptades, l’important és recollir el màxim d’informació prospectiva possible. Posteriorment ja es valorarà la seva adequació o viabilitat.

18. Destacar  el caràcter objectiu de les solucions, més enllà de les parts que ho proposen. La despersonalització ajuda a racionalitzar les situacions i aportar solucions objectives. A més, és important, enfocar la resolució en termes de futur i aclarir tots els dubtes o malentesos possibles a propòsit de les opcions plantejades.

e) Acord

19.La darrera fase del procés consisteix en l’establiment d’acords.  En el cas que el procés s’hagi desenvolupat amb èxit, haurem aconseguit trobar propostes de resolució al conflicte que puguin ser acceptades per ambdues parts. En aquest cas, es proposa deixar per escrit l’acord al que s’ha arribat.

“ Creus que si l’altre part està disposada a fer .... tu consideraries que es pot resoldre el conflicte? “

“ Creieu que fent ....., respectivament, heu arribat a un acord possible i viable per resoldre el conflicte ? “

20. Es repeteix i clarifica la proposta d’acord i es demana el consentiment a l’hora d’acceptar la seva formulació per escrit, així com la seva signatura com a solució al conflicte. És molt important ser molt curós a l’hora de deixar per escrit el compromís, ja que en la mesura que siguem capaços d’eliminar ambigüitats podrem afiançar una proposta objectiva, clara i concisa de resolució satisfactòria del conflicte.

“ Esteu d’acord amb .... i us comprometeu a mantenir-ho? “

21. En cas positiu es pot establir algun tipus de compromís de seguiment de l’acord; així com una revisió del contracte firmat en cas que no es compleixi allò compromès o es canviï d’opinió.

“ En aquest cas, considereu que hem d’establir algun tipus de seguiment a l’acord arribat? “

Un cop signat:

“ Moltes gràcies pel vostre temps i predisposició. Estic molt content que haguem pogut trobar una solució positiva al conflicte i haver millorat vostra relació i comunicació. Si us voleu donar la mà en senyal de confirmació i acord “

Ens donem la ma entre nosaltres. 


[1]  En aquest guió partirem de la premissa que hi ha un sol mediador, per tal d’elaborar un guió més personal. Tot i que, es pot adaptar fàcilment a un context amb més d’un mediador.

[2] Suposem que accepten, en cas contrari continuaríem parlant de vostè.  


No hay comentarios:

Publicar un comentario