sábado

Conferències: Justícia Juvenil




La conferència de Justícia Juvenil va ser molt interessant perquè ens va situar a una realitat que tot sovint queda excessivament amagada a la Societat. Ens referim a aquells joves que entre 14 i 18 que han comès un delicte greu i que, per ser menors, no tenen la possibilitat d’ingrés a la presó.  En aquest cas, l’experiència del Santi, una educador del centre d’internament l’Alzina – que curiosament havia estat company meu a l’assignatura d’Educació Ambiental – va ser molt interessant i reveladora. 

El Santi va destacar dos aspectes importants que tenen a veure amb l’organització i el valor de la mediació.

El primer dels quals, de caràcter organitzatiu, és una constant des que estem a la facultat i té a veure amb la dissonància entre el que marca la llei – el que està previst – i el que es factible a la pràctica – des d’un punt de vista econòmic o simplement educatiu/sentit comú. En aquest sentit ens parlava entre d’altres de situacions com les alternatives de regim obert, contemplades per la llei, però que no hi ha recursos per implementar o, des d’una vessant del sentit comú,  el fet que en un moment determinat es prohibís fumar al centre que, tenint en compte la situació d’estrès dels interns i en alguns casos essent majors d’edat, suposava un handicap addicional a la feina dels educadors.

El segon aspecte, en el que va incidir abastament el Santi, tenia a veure amb el fet que la mediació en aquest context – al igual que en el penal – és difícil, però no impossible. En aquest sentit, ell havia intentat introduir un programa de mediació que en alguns casos on es donaven les circumstàncies adequades tenia efectes positius. En aquest cas, com hem vist, el fet de tenir un incentiu que passa per evitar tornar a fer el circuit d’ingrés i en els casos on no hi ha un desavantatge manifest entre les parts – evitant situacions intimidatories – es podien arribar a solucions mediades.  

Finalment i en relació amb aquest darrer aspecte, el Santi es va mostrar un entusiasta de la mediació com eina de gestió de conflictes. Fins el punt que el perfil de mediador, segons ell, era un actiu competencial nostre que havíem de destacar quan en tinguéssim oportunitat. De fet, ens va indicar que era important que en el nostre currículum com a pedagog constés l’experiència en el curs de mediació de l’assignatura, perquè segons ell, aquesta era un competència en auge, en un context en el que, lamentablement, cada cop proliferen més les situacions de conflicte. 


No hay comentarios:

Publicar un comentario